dilluns, 28 d’abril de 2014

Sumaris de revista 24

D'aquest recull de sumaris destaquem els següents articles:
Sumaris 24
  • Costa Concordia : Il giorno del riscatto. Arte navale 79 (Dicembre 2013 / Gennaio 2014)
És una crònica, principalment visual (Arte navale es caracteritza per publicar fotografies de grandíssima qualitat i bellesa), de l'operació del reflotament del Costa Concordia que va durar unes 20 hores i que va permetre redreçar el vaixell. Es clou l'article amb un subarticle Eroi fino in fondo : l'intervento dei palombari della Marina Militare" que posa de relleu el paper tan arriscat dels bussos durant l'operació de reflotament.
  • Grandi Vele a La Spezia : festa de la Marineria 2013. Arte navale 79 (Dicembre 2013 / Gennaio 2014)
Reportatge sobre la regata que va tenir lloc entre el 3 i el 6 d'octubre de 2013 en aigües de La Spezia on participaren 36 Tall Ships, entre ells el pailebot Santa Eulàlia del Museu Marítim que podem veure en una de les fotografies de l'article juntament amb el Far Barcelona.
  • Un prince nomade en Méditerranée. Chasse-Marée 256 
Sobre l'arxiduc Lluís Salvador d'Àustria (1847-1915) que va dedicar gran part de la seva vida a navegar per la Mediterrània. A partir del 1872 a bord del seu vaixell Nixe. Humanista, mecenes, va escriure una obra sobre les illes Balears, els vaixells i les arts de pesca a les illes titulat Die Balearen. L'article reprodueix diverses làmines d'aquest llibre i està il·lustrat també amb fotos del Nixe. S'arxiduc, com és conegut a Mallorca és una figura llegendària a l'illa. La Ludwig Salvador Society perpetua el record d'aquest personatge i difon les seves obres. A la Biblioteca MMB tenim quatre llibres sobre l'Arxiduc.
  •  Le flottage du bois. Chasse-Marée 256
Tracta del transport fluvial de fusta i la recuperació d'aquesta tradició gràcies a la promoció de les activitats de protecció i difusió del patrimoni fluvial amb festes de raiers i construcció de rais.
  • Una amenaza para los ecosistemas marinos y la navegación. Mar 533 (Enero 2014)
Els aparells de pesca abandonats o perduts augmenten dia a dia i són un perill per a la preservació del medi ambient ja que poden durar uns 600 anys. Afecta tots els mars i oceans del món i són com a mínim el 10% del volum d'escombreries marines. Suposen un greu impacte negatiu en el camp econòmic, en el de la seguretat per a la navegació i per a la supervivència dels ecosistemes  marins i costers. La FAO i el PNUMA (Programa de Nacions Unides per al Medi Ambient) han realitzat un ampli estudi sobre les conseqüències i les possibles respostes per mirar de minimitzar el problema.
  • Sailing and Seafaring in the Mediterranean, the Nile and the Red Sea in the 12th Century According to The Travels of Ibn Jubayr. R.I.M.S News Report 38 (2012-2013)
Ibn Jubayr (1144-1217) va ser un dels viatgers musulmans més importants de la Mediterrània a l'edat mitjana. Examinant les descripcions que va fer dels indrets per on anà s'ha tingut coneixement que existia una ruta regular navegació al llarg de la Mediterrània, d'oest a est i que les navegacions de Termini fins al nord d'Àfrica no s'interrompien durant l'hivern.
  • El bergantí Paquete de Tarragona (1850). TAG 70 (1r quadrimestre 2014)
Nou article de Josep Sanet a la revista TAG aquest cop el dedica a un bergantí construït a Canet de Mar per Marià Jaurés. Fou emprat per al cabotatge i també per connectar amb països d'ultramar actuant com a vaixell mixt. L'article acaba amb abundants referències a les fonts documentals consultades per elaborar l'article.

Recordeu que a la pestanya d'aquest blog titulada Sumaris de revistes trobareu aquest butlletí i els 23 anteriorment publicats.

Post escrit per Rosa Busquets, bibliotecària
Biblioteca. Museu Marítim de Barcelona